måndag 13 oktober 2008

Senaste ritningarna på sommarhuset

Jag fick frågan hur det går för mitt egna sommarhusbygge och svaret är att jag skyndar långsamt. Ritningarna är klara och jag har specat hur det ska byggas. Nu saknas bara tid och pengar (jag har bestämt mig för att försöka bygga själv)! ;)


Fasaden kommer vara obehandlat cederträ som får gråna med åren. Fönstren är (för tillfället) Velfac 200 med Velfac Sun-glas och aluminiumram.

Taket kommer inte ha Sedumtak som det först var tänkt eftersom det ändå kommer täckas av solpaneler. Jag lovar att lägga upp mer utförlig info när det hela sätter igång.

4 kommentarer:

Unknown sa...

Jag har förstått att du vill göra underhållsfritt ett passivhus. Med den mängden stora fönster samt byggnadens stora mantelarea i förhållande till golvarean klarar man inte av att komma ned i de effektkrav som passivhus ställer när man använder vanlig teknik. Hur har du tänkt att lösa det? Jag är mkt nyfiken.

Dan.L sa...

Kronfönster har en underhållsfri produkt som heter Passivhaus. De säljer stora fönsterpartier som har ett totalt u-värde på 0,8. http://www.kronfonster.se/butiken/model/31-fonster_underhallsfritt_passivhaus.html

Henrik sa...

Hej Dan,

Jag tycker att din blogg är riktigt bra och undrar om du funderat på att ta upp den igen?
mvh Henrik

Dan.L sa...

Tack! Småbarn, husbygge och en massa jobb har kommit i vägen. Men ge inte upp! När huset är klart så kanske jag hinner med igen.